måndag 10 november 2008

Stor, stark och hållbar?

Bläddrar under dagen i en Hbl-bilaga. Temat är ekologi och konsumtion. Det är fråga om en annonsbilaga, dvs.bekostad genom reklamintäkter. Den ser mjuk och grön ut....

Noterar att bland de stora (utrymmeskrävande, resursrika) annonsörerna finns företag som Outokumpu, Fortum. Reflekterar hastigt något i stil med "ja-a, är det så här det går till, de stora pojkarna ringar in det här området och köper upp det imagekapital som finns att fördela, i allmänhetens ögon...; sen orkar vanligt folk inte notera de små aktörerna längre..."

Outokumpus annons i miljöbilagan var rubricerad "Ansvarsfull stålfinländare". På kvällen erfar jag via tv-nyheterna att samma Outokumpu planerar att permittera 1500 personer (tusenfemhundra!) från en av sina fabriker i Finland.

Fabriken i Torneå hade enligt Talouselämä byggts för 1,1 miljarder euro, som den största industriinvesteringen någonsin i Finland. Under sommaren körde man bara på 60 procents kapacitet, för att som den tredje största i världen kunna taktikera upp pris och efterfrågan. Men det gick på tok. De nya kinesiska stålproducenterna körde förbi och nu sitter man där.

Så var det med den hållbarhetsimagen, åtminstone i mina ögon.

Inga kommentarer: