fredag 9 januari 2009

Hållbar konst

Verket till höger (klicka för förstoring) hänger i vår skolas matsal. Det är gjort av bitar av gamla bräder (från lador, uthus m.m.)

Mera av samma konstnär finns på adressen http://www.sixtens.fi/. Han är en lyhörd observatör av budskap i landskapet och har en speciell förmåga att åstadkomma ett fascinerande ljus med sina träbitar.

Jag var inne och skulle ha en julklapp från hans verkstad. När jag såg det här verket, som är rätt stort, kunde jag bara inte slita mig. Det slutade med att jag tog det med mig, "på prov". Jag tänkte att de projektmedel som vi till en del satsat på idén tjänstecyklar, de duger gott också till att eventuellt köpa in det här verket. Så mycket god diskussion tror jag att det kan bidra till, att det kan motiveras.

Inga kommentarer: