torsdag 24 maj 2012

Knappast barntillåtet

"Barntillåten är Bibelns historia knappast". Det säger chefredaktör Karen Gunn i nummer 5/2012 av National Geographic. I en artikel om de första kristna lärjungarna beskriver man hur de för ungefär 2000 år sedan fick dö för sin nya tro:
  • de halshöggs
  • de pryglades ihjäl
  • de spikades upp på kors
  • de flåddes levande och korsfästes sedan
  • de spetsades
  • de blev stenade
  • de blev itusågade på mitten
  • de brändes för att fungera som nattbelysning
På bilden t.h. har en kvinna kommit för att se Maria från Magdalas kranium i Provence, Frankrike. Kvinnan är född som muslim i Iran och fördjupade sig i kristendomen efter att ha flyttat till Sverige. Hon känner ett starkt släktskap med med den kvinnliga lärjungen, vars historia ofta förbigås. "I mitt hemland är alla kvinnor osynliga i maktens skugga".

Jag stoltserar inte med att vara en "god kristen". I globala sammanhang klassificeras jag ändå automatiskt som kristen, i möte med andra religioner, eftersom jag kommer från ett "kristet land". Och det protesterar jag inte mot. Någonstans finns där en känsla av glädje och stolthet. Trots fasa av insikten om vad människor har kunnat göra mot varandra, och tvingats utstå på grund av varandra. Jag får ändå representera en livs- och människosyn som grundar sig på respekt och förlåtelse. 

Inga kommentarer: