tisdag 9 oktober 2012

"Flera religiösa folkhögskolor?"

"Den religiösa bildningen bör få större utrymme genom att de religiösa folkhögskolorna blir fler". Det säger sju representanter för muslimskt, judiskt, ortodoxt och kristet tänkande inom den svenska folkbildningen, i en färsk debattartikel i Dagens Nyheter. Bland undertecknarna finns t.ex. rektor och biträdande rektor för Kista folkhögskola (bilden från www.kistafolkhogskola.se). Skolan startade 2007 som Sveriges första folkhögskola med muslimsk bakgrund.

Jag tror att man är på fel spår. 

Med utgångspunkt i den religiösa mångfalden i dagens Europa säger man att behovet av s.k. religious education (religiös bildning) ökat. Folkbildningen borde svara på detta genom att bygga ut folkhögskolorna för minoritetssamfunden, menar man. Finland omnämns som ett land där det allmänna skolväsendet fortfarande undervisar både i och om religion. I Sverige ska då folkbildningen ta hand om den fördjupande, identitetsskapande religionsundervisningen, men nu vill man alltså att resurserna för detta ska utökas.

Jag tror att det som man föreslår innebär en risk för ökad isolationism och extremism, i stället för ökad förståelse och tolerans. Man säger sig vilja erbjuda den identitetsskapande fördjupning som det allmänna skolväsendet inte ger. Men jag tror att en sådan explicit utmaning i första hand ska ligga på religiösa samfund, inte på det statsstödda bildningsarbetet.

Jag menar inte att skolor med uttalad religiös värdegrund och huvudman är fel. Men man pratar om en global utmaning som är alldeles för stor för att plockas ut som "identitetsskapande" och sättas in i "religiösa folkhögskolor". När det gäller folkbildning (i Finland "fritt bildningsarbete") bör den här utmaningen alltmer antas av hela sektorn. Jag ser en viss sekularisering (eller kanske hellre mångkulturell öppenhet) av de kristna folkhögskolorna som en positiv utvecklingstrend. Samtidigt borde den stora gruppen obundna skolor mera aktivt ta sig an dessa frågor. Att vara obunden och neutral får inte innebära det samma som att vara passiv!

Inga kommentarer: