onsdag 3 oktober 2012

Vem vill ha böcker?

Samtidigt som jag skriver rubriken börjar jag tveka. Det handlar kanske helt enkelt om "att läsa". I ett kort ögonblick undrar jag nämligen om vi i framtiden orkar/gitter/hinner läsa överhuvudtaget. Om vi måste få allt i form av rörliga bilder, med någon som pratar samtidigt.

Jag hör positiv feedback från dem som besökt årets bokmässa i Göteborg. Det väcker tankar kring bokens framtid, kring mitt eget och andras läsande. Det får mig att fundera på att allting idag tycks ta plats på nätet. Allt ska ha sin plats på en bildskärm, alltmer på en mobil platta av större eller mindre format. Boken, det tidigare ultimata fysiska utrymmet för skriven text, tycks få en alltmer undanskymd plats i människors liv.

Den fysiska boken och den utskrivna texten sviker inte vid strömavbrott eller nätproblem. Den är pålitlig och hållbar, ingen kommer någonsin att uppdatera den text som jag kan ha med mig på min resa eller spara i min hylla så länge jag lever. Men ser jag bara på en utvecklingstrend är svaret givet: böcker (och tidningar) kommer att försvinna. Ett barn sade nyligen, med en viss tvekan: "en tidning... jag vet inte, men det är som Twitter, fast för gamla människor".

Jag anar att det för min egen del redan gått så långt att det mesta som jag läser idag kommer via den apparat som jag bär med mig i min ficka hela tiden. Den som inte längre borde kallas "telefon", eftersom den egentligen är en nätansluten fickdator som jag bara ibland också ringer med.

Ett tyst rum, en bekväm stol, en bok med flera hundra sidor text - en allt större utmaning, en alltmer krävande koncentrationsövning för dagens och morgondagens människa? Hur vill vi ha det?

Inga kommentarer: