måndag 29 oktober 2012

Quality

"Quality has to be caused, not controlled". Kvalitet ska åstadkommas, inte kontrolleras. Ett citat av Philip Crosby, en erfaren amerikansk industriman och quality management consultant (levde 1926-2001).

Jag hade häromdagen förmånen och friheten att få säga något om kvalitet. Jag valde att inte försöka låtsas kunna något om olika mät- och övervakningssystem som utvecklats under en rad av årtionden bakåt. Jag gjorde i stället ett försök att se vad verklig kvalitet är. Och vad en relativt liten organisation kan fokusera på för att åstadkomma sådan, utan att springa benen av sig för yttre krav.

Jag tror att livets konst och kvalitetens väsen ligger i att se värdet i det som finns nära. Att göra det mesta och bästa av det. Att riktiga människor, om de får chansen och utrymmet, vill och kan producera hög kvalitet. Att man också måste vara beredd på osäkerhet och förändring. Att man måste försöka förstå omvärlden och intressera sig för andra människors nuvarande och framtida behov.

Kvalitet är producentens och produktens förmåga att svara mot lagstiftningens krav och tillfredsställa kundens och ägarens förväntningar idag och i framtiden.

Inga kommentarer: