torsdag 20 maj 2010

Huvudduk?


Vad är det med hijab som gör att det är så komplicerat? Varför reagerar man, i olika läger, så starkt på att kvinnor bär huvudduk?

Den syrisk-norska kolumnisten Sara Azmeh Rasmussen brände sin huvudduk offentligt under internationella kvinnodagen 2009, i protest mot den könsdiskriminering som hon anser att det muslimska plagget förmedlar (Wikipedia). Hon rönte både uppskattning och bemöttes med snöbollar, hon har också blivit hotad.

I Frankrike är det för närvarande en stor fråga som engagerar bl.a. presidenten, huruvida det är emot konstitutionen att förbjuda offentligt användande av burka, den heltäckande kvinnliga klädseln.

Vad är hijab?

Hijab är i vidare bemärkelse regler för återhållsam klädsel inom islam, i snävare bemärkelse användning av ett plagg som täcker hår och axlar. Det mest heltäckande uttrycket för hijab är burka, som täcker i princip allt. Däremellan finns också niqab.

Vad är det svåra?

I Frankrike diskuterar man alltså burka , det plagg som täcker allt från topp till tå.

Jag försöker nu föreställa mig som den infödda franska medborgaren med ursprung och härstamning i den europeiska kulturen, som modell för vem som helst av oss i västerlandet. Jag reagerar på en kvinna som kommer emot, dold i tyger så att ingenting av henne syns. Jag tror att reaktionen utgår från en känsla av intrång och orättvisa. Någon eller något kommer för nära inpå och sätter regler som påverkar också mitt sociala liv. Jag bemästrar inte längre situationen, jag tvingas acceptera samlevnad nära människor i ett system som jag inte rår på.

Det värsta är att systemet i mina (nu menar jag alltså den fiktiva medelvästerlänningens) ögon känns totalitärt, mot mig. Där finns en likhet med situationen då människan jag möter på gatan är en soldat iklädd en arméuniform - tillhörande det egna landet eller i värsta fall en främmande makt! Jag tror att i mötet med en burka, när det sker i "fel" omgivning, kan finnas samma känsla av skräckblandad uppgivenhet och rädsla, ibland också förnedring, som inför en soldat tillhörande en makt som man inte rår på.

Jag förstår motståndet mot i synnerhet burka i den europeiska kulturverkligheten.

Inga kommentarer: