tisdag 1 februari 2011

Jag eller vi


Det här är viktigt. Det är sååå ofta man i en organisation stöter på komplikationer på grund av detta. Man är ofta benägen att se fel hos någon eller något, beroende på kantänka det eller det. Men när en grupp människor ska samarbeta mot ett gemensamt mål handlar det nog ofta om detta.

Alltså om var mina prioriteringar ligger på axeln kollektiv-individ. Eller för att uttrycka det enklare: jobbar jag för mig själv eller för organisationen?

Alla organisationer (kollektiv) består av enskilda individer. Och alla individer ska naturligtvis tänka på och sköta sig själv, annars blir det till ingenting. Det går inte an att förneka sina personliga behov, varken nu eller på lång sikt. Och en stark och mångsidig organisation består av individer som är mån om sin egen professionalism.

Men om kollektivet ska kunna prestera mera än de enskilda individerna, måste jag vara beredd, villig och intresserad att låta mina ambitioner, mitt kunnande, mina kontakter och mina erfarenheter stå i det gemensammas tjänst. Ibland måste jag vara beredd att pruta. Ibland måste jag vara mera ödmjuk, tolerant och fylld av respekt för dem som tänker och fungerar annorlunda.

Inga kommentarer: