torsdag 10 januari 2008

Pling! Veckans eko...

Vi har personalmöte varje torsdag morgon kl. 8. Jag hade köpt Al Gores "klimatfilm" En obekväm sanning i Helsingfors, bl.a. med tanken att föreslå en fillmstund med personalen någon gång, eller kanske med hela skolan eller nånting.

Men när jag såg filmen på förhand kvällen innan, ändrade jag mig. Den var ändå rätt mastig, föreläsning och fakta. Det var också nån som hade sett den på TV, men inte orkat se ända till slut...
Jag valde därför att i stället införa ett lättsammare "Pling, veckans ekoinfo! Nu får den som vill låna den här filmen, så kan vi kanske diskutera den vid tillfälle, eller kanske se den med en större grupp. Detta var veckans ekoinfo. Pling!"

Jag tänkte också att jag fortsätter med något annat nästa vecka. Kanske med Camino-tidningen som Thomas presenterade på PD-närträffen. Skickade in en prenumeration på stubinen i Hesa.


Små steg... Idag diskuterade vi rejält kaffe med kökspersonalen. Priser, kvaliteter, information. Nästa vecka fortsätter dislussionen, tillsammans med den övriga personalen. Frågor: från 50 till 60 cent per kopp är en "opraktisk" prishöjning, ska ungdomar med tunn börs påtvingas högre priser, är ekologiskt odlat kaffe ännu dyrare,...?

fredag, 11 januari, 2008



Följande steg... Nu har vi diskuterat kaffet med hela personalen. Några har också sett på "En obekväm sanning" och tackat för initiativet.Inställningen till kaffet m.m. är mycket positiv. Jag är för egen del mån om att försöka bromsa, hålla styrfart, ta SMÅ STEG, koncentrera på syftet diskussion för att inte skapa orealistiska förväntningar.

fredag, 18 januari, 2008



Forts... Förbereder nu en informationsgiv och "kaffetestning", med tillfälle till diskussion, för hela skolan, med start på det allmänna måndagsinfot 28.1

fredag, 18 januari, 2008