torsdag 17 september 2009

Kvalitets- och utvecklingskriterier för fritt bildningsarbete

SYNPUNKTER UR ETT FINLANDSSVENSKT PERSPEKTIV. Plus kommentarer.

1. Fördelningen av kvalitets- och utvecklingsfinansieringsmedel

• Beslut om fördelning av kvalitets- och utvecklingsmedel görs av undervisningsministeriet/utbildningsstyrelsen.

• Om syften och mål med kvalitets- och utvecklingsmedel fastslås i fleråriga målavtal mellan undervisningsministeriet / utbildningsstyrelsen och takorganisation för fritt bildningsarbete på svenska (Bildningsforum).

• Takorganisationen (Bildningsforum) koordinerar sammanställandet av enheternas/huvudmännens ansökningar om kvalitets- och utvecklingsmedel, samt implementeringen av målavtalens syften.

2. Kvalitets- och resultatkriterier

• Upprätthållaren/läroanstalten bör fullfölja ett nationellt bildningsuppdrag som bygger på de s.k. syftesparagraferna i Lagen om fritt bildningsarbete.

Fullföljandet av det nationella bildningsuppdraget kan konstateras genom intentionen i upprätthållartillståndet.

• Upprätthållaren/läroanstalten bör fullfölja ett specifikt bildningsuppdrag som här utgörs av a) ett svenskt bildningsuppdrag och av b) ett unikt bildningsuppdrag (lokalt, pedagogiskt, målgrupper m.m.).

Fullföljandet av det specifika bildningsuppdraget konstateras genom intentionen i upprätthållartillståndet och genom organisationens verksamhets- och revisionsberättelse.

• Upprätthållaren/läroanstalten bör uppfylla en sådan nivå för personalens kompetens (utbildning, behörighet, erfarenhet) som fastställs i målavtalet mellan myndighet och takorganisation (se punkt 1)

Uppfyllandet av den fastställda målnivån kan konstateras genom kartläggning som görs av takorganisationen.

• Upprätthållaren/läroanstalten bör uppfylla och uppvisa en sådan kvalitetsnivå på den pedagogiska verksamheten som står i samklang med det nationella och det specifika bildningsuppdraget och med personalens kompetensnivå.

Mål- och resultatnivå för kvaliteten på den pedagogiska verksamheten fastställs och uppföljs genom en kontinuerlig process som koordineras av takorganisationen för fritt bildningsarbete på svenska (Bildningsforum)

3 kommentarer:

Martin sa...

Här finns framför allt ett ställningstagande som handlar om att takorganisationen Bildningsforum skulle få en central roll i kvalitets- och utvecklingsprocessen. Den här rollen kunde ges för en pilotperiod som hänger samman med ministeriets KEHO-process (2009-2012) för utvecklandet av den fria bildningen i Finland. Den borde inte vara av en sådan dignitet att läroanstalterna körs över, inte heller så att organisationens egen kapacitet överskrids.

Martin sa...

Här skjuts de facto de knepiga frågorna framåt, de som berör definitioner för personalens kompetensnivåer, den pedagogiska verksamhetens kvalitetsnivå (och hur den ska mätas). Där skulle utmaningen för fältet och takorganisationen bli att tillsammans hitta definitionerna.

Martin sa...

Ett sånt här scenario (med läraoanstalterna och takorganisationen samspelande som en synligare aktör) kunde ge de små aktörerna på det svenska fältet den synlighet och trovärdighet som de kanske ibland saknar gentemot myndigheterna.