lördag 17 april 2010

Eså ska de låta!


Jag undrar om jag håller på att bli nån sorts rasist i förhållande till den finska majoritetsbefolkningen eftersom jag klagar på deras skyltningsvanor (inlägget nedan) och gillar detta? I alla fall, jag såg den här på Långbrogatan i Kokkola och jag tyckte det var så mysigt!

Hos bekanta från österlandet har jag nämligen många gånger noterat egenheten att få in extra e:n lite här och där. När jag började läsa den här skylten var det därför ett glatt igenkännande av någonting som brukar orsaka glada skratt. Noremaali!

Sedan fångade ögat in det finska ordet "tay" och då var succén given! Man kunde förstås ta det för eller, och då kan det ju leda till besvärliga missförstånd. Nu förstår jag att det handlar om 3 eller 5 fyllningar, inte priset.

Det positiva är att man inte låter språkgranskarbehovet ta över och hindra affärsverksamheten utan kör på friskt bara. Så ska det låta. Ja, så ska det ju låta! Ungefär.

Inga kommentarer: